Menü Bezárás

ACEA 2016 motorolaj szabványok

A motorolaj előírások az elmúlt évek során jelentősen megváltoztak.
Ma már viszonylag elfogadott, hogy a SAE 5W-30 viszkozitási osztályú motorolajok az általánosan használatosak. A világ azonban e téren is folyamatosan változik és bizony a legújabb 1-2-3 éves gépjárművek már nem a 10 éve kifejlesztett motorolajakat igénylik, vagy, ha SAE 5W-30 maradt is az előírás, akkor azok teljesítményszintje nem egyezik meg a régebbi fejlesztésű motorolajokéval.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) által létrehozott kenőanyag teljesítményrendszert 1996-ban vezették be.  Az ACEA több motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a „hagyományos” személy- és kishaszongépjárművek motorolajai képezik az úgynevezett “Ax/Bx” osztályt. A motor gyártók Európában az eltérő minőségű motorolajok megkülönböztetésére vezették be az ACEA osztályozást azaz az ACEA motorolaj szabványokat, amely igazodik az európai gyártású járműmotorok különleges kenőanyag igényeihez.

ACEA motorolaj szabványok 2016. decemberétől:


ACEA Ax MOTOROLAJ SZABVÁNYOK:

ACEA A3/B3, ACEA A3/B4 és ACEA A5/B5 (az ACEA A1/B1 átmenetileg kivezetésre került).

  • ACEA A1/B1 (2012)
  • ACEA A3/B3 (2016)
  • ACEA A3/B4 (2016)
  • ACEA A5/B5 (2016)

ACEA A1/B1
Benzin- és dízelmotoros személy- és kishaszon-gépjárművekhez használható kifejezetten üzemanyag-takarékos motorolaj, olyan motorok számára, amelyek lehetővé teszik a csökkentett belső súrlódású, alacsony üzemi viszkozitású olajok használatát,
(a xW-20 viszkozitású olaj esetén 2.6, egyéb viszkozitású olaj esetén 2.9 és 3.5 mPas közötti a HTHS viszkozitás).
Az A3/B3-nál, illetve az A3/B4-nél bizonyos paraméterek esetében jóval szigorúbb követelmény-rendszerű motorolaj.
Ezek az olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek.
Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó. Ez a kategória 2016 decemberében átmenetileg kivezetésre került!


Az ACEA Cx MOTOROLAJ SZABVÁNYOK:

ACEA C1, ACEA C2, ACEA C3, ACEA C4 és új az ACEA C5

A kipufogógáz utókezelő berendezéssel (dízel részecskeszűrős DPF, SRC, stb.)
ellátott gépjárművekhez ajánlott motorolajok kategóriája a “Cx” osztály, ezek csökkentett hamutartalommal rendelkeznek. Lehetnek alacsony un. “Low SAPS” vagy közepes un.
“Mid SAPS” 
motorolajok (a SAPS a szulfáthamu, foszfor és kén szavak kezdőbetűiből áll).

  • ACEA C1 (2016)
  • ACEA C2 (2016)
  • ACEA C3 (2016)
  • ACEA C4 (2016)
  • ACEA C5 (2016)

ACEA C1
Stabil, viszkozitástartó Low SAPS motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként kipufogógáz utókezelő berendezéssel szerelt járművekhez, nagy teljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony belső súrlódású, alacsony HTHS viszkozitású (2,9 mPas fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a kipufogógáz utókezelő élettartamát, és nagymértékű üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.

Figyelem! Az ACEA C kategóriájú, alacsony hamutartalmú olajok bizonyos motorokhoz alkalmatlanok lehetnek.
Kétség esetén a gépkönyvi előírás az irányadó!
Fontos még tudni
, hogy a számjelzések sem minőségi emelkedést, sem más egyéb összefüggést nem jelentenek.
Vagyis pl. az ACEA C3 nem jobb, mint a C1, hanem teljesen más kenőanyag teljesítményszintnek felel meg.

MINDEN VÁLTOZIK

A motorgyártók folyamatos fejlesztésre késztetik a kenőanyag gyártókat és ezzel párhuzamosan a szabványokat is frissíteni aktualizálni kell.
A szabványok jelzése nem változik, de a hozzá köthető kenőanyag teljesítmények, tulajdonságok jelentősen megváltozhatnak. Ezért nem mindegy, hogy egy kenőanyagon feltüntetett motorolaj szabvány melyik évben kiadott követelményszintet teljesíti.

Az ACEA kenőanyag szabványokat 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2016-ban frissítették.
A régebbi termékek, melyek együttesen megfeleltek az ACEA C1/C2/C3/C4 és az ACEA Ax/Bx szabványoknak, az akkor még érvényes előírásokhoz igazodtak. A jelenleg érvényes változat a 2016-os. A 2012-es verziótól már bizonyos pontokon összeférhetetlenné vált a két szabványsorozat. Az ACEA A3/B3 és A3/B4 minimális szulfáthamu tartalmának határa sokkal magasabb, mint az ACEA Cx sorozat előírásai. Lényegesen magasabbak a TBN adaléktartalom határok, elvárások az ACEA Ax/Bx sorozat esetében az ACEA Cx-hez képest, ezért a két eltérő szabványsor együttes alkalmazása nem lehetséges.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük