Kenőzsírok jelölése:
ALKALMAZÁS: (pl.: KP2K-30)
K gördülő és siklócsapágyakhoz ajánlott
G zárt hajtóművekhez ajánlott
OG nyitott hajtóművekhez ajánlott
M siklócsapágy tömítésekhez ajánlott
ADALÉKOLÁS: (pl.: KP2K-30)
F szilárd adalékot tartalmaz, pl.: MoS2, grafit, CaF2, stb.
E észter alapú olajjal készült
PG poliglikol olajjal készült
PH foszfátészter alapú szintetikus olajjal készült
FK perfluor alapú szintetikus olajjal készült
HC szintetikus szénhidrogén olajjal készült
X egyéb szintetikus olajjal készült
SI szilikon olajjal készült
P EP adalékot tartalmaz
NLGI KONZISZTENCIA: (pl: KP2K-30)
A National Lubricating Grease Institute egy 9 fokozatú skálát állított fel a zsírok konzisztencia szerinti besorolására:
Penetráció
NLGI 000 (félfolyékony) 445 – 475
NLGI 00 (félfolyékony) 400 – 430
NLGI 0 (nagyon lágy) 355 – 385
NLGI 1 (lágy) 310 – 340
NLGI 2 (általános) 265 – 295
NLGI 3 (félkemény) 220 – 250
NLGI 4 (kemény) 175 – 205
NLGI 5 (nagyon kemény) 130 – 160
NLGI 6 (szilárd) 85 – 115
Mivel a konzisztencia-osztályok között van lefedetlen terület, ezért előfordulhat, hogy egy zsír pont a kettő közé esik. Ilyenkor mindkét osztály számát felhasználják a termék besorolásához, így kaphatunk pl.: NLGI 2/3 zsírt, mely termék jelölése KP2,5K-20
A penetráció mérésére az ASTM tesztek egy megadott tömegű kúpot használnak, amelyet 25 °C-on, 5 másodpercig hagynak a zsírba süllyedni. A kúp által a zsírban megtett távolság a penetráció. Mértékegysége a milliméter tizedrésze.
MAXIMUM (ÜZEMI) HŐMÉRSÉKLET: (pl: KP2K-30)
C +60 Celsius
D +60 Celsius
E +80 Celsius
F +80 Celisus
G +100 Celsius
H +100 Celsius
K +120 Celsius
M +120 Celisus
N +140 Celsius
P +160 Celsius
R +180 Celsius
S +200 Celsius
T +220 Celsius
N +220 Celsius felett
MINIMUM (ÜZEMI) HŐMÉRSÉKLET: (pl.: KP2K-30)
-10
-20
-30
-40
-50
-60
PÉLDA:
NETLA LITHIUM EP 2 BLUE termék, az alábbi szabvánnyal rendelkezik
KP2K-30
(K) csapágyakhoz ajánlott,
(P) EP adalékot tartalmaz,
(2) NLGI 2,
(K) +120 Celsiusig használható,
(-30) -30 Celsiustól használható
A kenőzsírok nem keverhetők egymással.
Az eltérő összetételű zsírok nagymértékben képesek megváltoztatni egymás tulajdonságait!
Ha nem ismerjuk a hajtóműben lévő kenőanyag pontos típusát, akkor mindenképpen távolítsuk el maradéktalanul a régi kenőanyagot! Csak ezután kenjük újra megfelelő kenőanyaggal.