Menü Bezárás

A LEGÚJABB MOTOROLAJOK, AVAGY MI LESZ AZ 5W-30 UTÁN

A motorolaj előírások az elmúlt évek során jelentősen megváltoztak. Ma már az viszonylag általánosan ismertté vált, hogy a SAE 5W-30 viszkozitási osztályú motorolajok az általánosan használatosak.
A világ azonban e téren is folyamatosan változik és bizony a legújabb 1-2-3 éves gépjárművek már nem a 10 éve kitalált motorolajakat igénylik. Vagy, ha 5W-30 maradt az előírás, akkor azok teljesítményszintje nem egyezik meg a régebbi tervezésű motorolajjal. Nézzük mi is van pontosan:

Az ACEA (Európai Autótervezők Szövetsége) által létrehozott kenőanyag teljesítményrendszer 1996-ban került bevezetésre.

Az ACEA két motorolaj kategóriát különböztet meg, ebből a „hagyományos” személy- és
kishaszongépjárművek motorolajai az úgynevezett “Ax/Bx” osztály.
Ezek 2016 decembertől az ACEA A3/B3, ACEA A3/B4, és ACEA A5/B5(az ACEA A1/B1 átmenetileg kivezetésre került)

Külön kategória a kipufogógáz utókezelő berendezéssel (dízel részecskeszűrős DPF, SRC, stb.)
ellátott gépjárművekhez ajánlott motorolajok kategóriája a “Cx” osztály, ezek a motorolajok
csökkentett hamutartalommal rendelkeznek.
Lehetnek alacsony “Low SAPS” vagy közepes “Mid SAPS”
(a SAPS a szulfáthamu, foszfor és kén szavakból áll).
Ezek 2016 decembertől az ACEA C1, ACEA C2, ACEA C3, ACEA C4, és új az ACEA C5

Fontos még tudni, hogy a számjelzések sem minőségi emelkedést, sem más összefüggést nem takarnak. Vagyis pl. az ACEA C3 nem jobb, mint a C1, hanem teljesen más kenőanyag teljesítményszint.
A gépjárműgyártók folyamatos fejlesztésre késztetik a kenőanyag gyártókat és ezzel párhuzamosan a szabványokat is frissíteni kell.
A szabványok jelzése nem változik, de a hozzá köthető kenőanyag teljesítmények, tulajdonságok jelentősen is változhatnak.
Ezért nem mindegy, hogy egy kenőanyagon feltüntetett szabvány melyik évben kiadott szabványt teljesíti.

Az ACEA kenőanyag szabványokat 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012, 2016-ban frissítették.
A régebbi termékek, melyek együttesen megfeleltek az ACEA C1/C2/C3/C4 és az ACEA Ax/Bx szabványoknak az akkor még érvényes előírásokhoz igazodtak.

A jelenleg érvényes változat a 2016-os, ezzel már bizonyos pontokon (pl. TBN adalék tartalom miatt) technikailag összeférhetetlenné vált a két szabványsorozat.

Az ACEA A3/B3 és A3/B4 minimális szulfáthamu tartalmának határa sokkal magasabb az ACEA Cx sorozat előírásaihoz képest, ezért együttes alkalmazása nem lehetséges. Lényegesen magasabbak a TBN határok, elvárások az ACEA Ax/Bx sorozat esetében, az ACEA Cx-hez képest, ami azt jelenti, hogy nagyrészt ezek már nem képesek teljesíteni az adott követelményeket, mert alacsony SAPS technológiával készültek.

A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓS MOTOROLAJOK:
A változás „motorja” továbbra is a károsanyag kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás csökkentése.
Ebben az új motor konstrukciók egyik kulcsfontosságú alkatrésze a megfelelő kenőanyag. Ezekre az új fejlesztésű kenőanyagokra jellemző, hogy a SAE 5W-30-as viszkozitási osztály helyett inkább a SAE 0W-20, 0W-30-as osztályokba tartoznak. Tendencia, hogy a gépjárműgyártók felhagytak az általánosan is felhasználható motorolajak használatával, és egyre inkább az egyedi igényeikre paraméterezett és tesztelt kenőanyagot írják elő. Ebből következik, hogy a magasabb egyedi követelményszint miatt sok esetben csak a gépgyártói előírása lesz meg az adott kenőanyagnak, és nem feltétlen felel meg egy általános ACEA előírásnak, vagy más esetben azt túlteljesíti.
Egyre több esetben a gépgyártó a garancia feltételének szabja azt, hogy az általa kibocsátott előírást teljesítse a járműbe szervizeléskor töltött kenőanyag.
Ez körültekintőbb olajkiválasztást és sokkal többféle termék használatát vetíti előre.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük